مطالعات متعدد نشان‌داده‌اند كه ورزش مرتب تاثیرات تسكین‌دهنده و آرامبخشی دارد كه‌اضطراب را كاهش می‌دهد.
توجه داشته باشید كه در اولین باری كه شروع به ورزش كردن می‌كنید اضطراب شما كمی‌افزایش می‌یابد. اما وقتی به ورزش كردن ادامه می‌دهید، اضطراب ثابت می‌ماند و 30- 5 دقیقه پس از پایان ورزش مانند بیشتر افرادی كه ورزش می‌كنند احساس آرامش بیشتر و اضطراب كمتری نسبت به زمان پیش از ورزش خواهید داشت.
این كاهش اضطراب در اثر ورزش، حتی بیش از تاثیر برخی از داروهای ضد اضطراب است. این تاثیر كاملاً اثبات شده‌است.
در مورد اضطراب، ورزش یك درمان كوتاه مدت محسوب می‌شود. آرامشی كه‌از ورزش كردن حاصل می‌شود تقریبا 4 ساعت دوام دارد.
24 ساعت پس از ورزش، اضطراب به میزان قبلی خود باز می‌گردد. بنابراین اگر از اضطراب مزمن رنج می‌برید، باید به صورت مرتب و روزانه ورزش كنید تا تاثیر آن را ببینید و یا اگر در طول روز با عواملی مواجه می‌شوید كه شما را مضطرب می‌كنند، می‌توانید صبحها قبل از شروع كار روزانه ورزش كنید. به عبارت دیگر می‌توانید زمان ورزش را طوری انتخاب كنید كه در زمانی كه بیشترین اضطراب را دارید بیشترین تاثیر را داشته باشد.
برخی مطالعات بیان می‌كنند كه بیشترین تاثیر ورزش در كاهش اضطراب زمانی است كه ورزش نسبتاً شدید باشد اما به حدی كه موجب خستگی و فرسودگی فرد نگردد. در این صورت بیشترین تاثیر آرامبخشی از ورزش حاصل می‌شود.
برخی مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهند كه ورزش سبك، مانند پیاده‌روی یا شنا نیز، همانند ورزشهای شدیدتر مانند جاگینگ، اضطراب را كاهش می‌دهند.
ورزشهایی مانند گلف، تنیس، هندبال، دوچرخه‌سواری و سایر ورزشها نیز به‌آرامش یافتن افراد كمك می‌كنند.
یك ورزش انتخاب كنید و نوع و شدت ورزشی كه برای شما مناسب است را مشخص كنید.
اگر علائم اضطراب شما به نوعی است كه مشكلات گوارشی، تعریق، تپش قلب و علائم بدنی اضطراب را دارید به‌احتمال زیاد از ورزش و فعالیت بدنی سود بسیار خواهید برد.
اگر اضطراب شما در اثر عوامل روانی ایجاد شده باشد و علائمی‌ مانند نگرانی و دلواپسی، اختلال در تمركز و افكار مداخله‌گر داشته باشید، احتمالا ورزشهای ذهنی مانند مدیتیشن، تجسم درمانی، یا سایر روشهای آسوده‌سازی ذهنی برای شما مفیدتر هستند.
آیا ورزش همیشه‌اضطراب را كاهش می‌دهد؟
اگرچه ورزش تاثیرات روانی مثبتی دارد اما در برخی شرایط ممكن است منجر به تشدید مشكلات روانی شود. برای مثال فردی كه مرتب ورزش می‌كند اگر به علتی مثلاً به دلیل آسیب‌دیدگی نتواند به ورزش ادامه دهد ممكن است دچار اضطراب یا افسردگی شود. در چنین شرایطی ورزش كردن می‌تواند شرایط فرد را بدتر كند.
همچنین ممكن است برخی افراد در ورزش كردن زیاده‌روی كنند و دچار خستگی و فرسودگی شوند. این وضعیت با اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی، و كاهش علاقه به كارهای روزانه و زندگی فردی مشخص می‌شود. ورزشكارانی مانند شناگران و دوندگان استقامتی كه رقابتهای سنگین دارند بیشتر در معرض چنین شرایطی هستند. اگر ورزشكار هستید و در شرایط سنگین و حرفه‌ای ورزش می‌كنید و دچار چنین علائمی‌هستید، برنامه‌های خود را كمی‌سبكتر كنید.
حرف آخر:
برای اینكه ورزش تاثیر خوبی داشته‌باشد، حداقل سه بار در هفته به مدت بیست دقیقه ورزش كنید. پیش از آغاز هر برنامه‌ی ورزشی با پزشك خود مشورت كنید تا مطمئن شوید كه‌این نوع ورزش برای شما مناسب است. فعالیتی را انتخاب كنید كه‌از آن لذت ببرید و انجام آن برای شما راحت باشد. این ورزش باید در برنامه‌ی روزانه‌ی شما جایگاه ثابتی داشته‌باشد و مرتباً آن را انجام دهید.
برای غلبه بر اضطراب و استرس [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید] و تای چی چوان ورزشهای مناسبی هستند.